Varför finns det tre olika cykelventiler?

Inom cykelvärlden finns det tre olika ventiler - racerventil, bilventil och cykelventil. Men vad är skillnaden och vilken ventil har du på din cykel?





                                                   


Cykelventil
Woods-, eller Dunlop-, eller blixt-, eller cykelventil som vi säger är vanlig här i Sverige och några europeiska länder till skillnad mot t.ex. USA där den inte existerar. Fördelen med cykelventilen är att man lätt kan laga den utan specialverktyg. Det är sällan som själva ventilen som går sönder men det händer faktiskt ibland. En annan fördel är att det går snabbt att tömma däcket på luft. Nackdelen är att den faktiskt går att skäla och om du blir utsatt för att någon skäl dina cykelventiler så rek vi att du byter till bilventil istället.

Bilventil
Schraderventil eller bilventil, uppkallad efter dess uppfinnare August Schrader patenterades 1893 och används på i princip alla bildäck över hela världen men även på cyklar. Fördelen med bilventilen är att den i princip aldrig går sönder, är lätt att montera och du kan pumpa cykeln på alla bensinstationer överallt.

Racerventil
Presta-ventilen är även känd som racerventil och dök också upp i slutet på 1800-talet. Racerventilen är två millimeter smalare än bil- och cykelventilerna och passar därför bättre på smalare fälgar. Fördelen med en smalare ventil är att fälgens svagaste punkt är kring ventilhålet så ju mindre desto bättre. Den är dessutom 4-5 gram lättare. Enda nackdelen är att Racerventilen är känslig då det är lätt att man råkar böja toppen när man pumpar. Du hittar Racerventilen på alla racercyklar och snabba hybrider.